MEHMET MERİÇ UÇAR
TAVŞAN İLE KAPLUMBAĞA
Tavşanın birisi çok övünüyormuş.
- Bu ormanda benden hızlı koşan yoktur. Varsa gelsin yarışalım diye söyleyip geziyormuş. Kaplumbağa bir gün:
- O kadar böbürlenme kendine de o kadar güvenme. Ben senden daha hızlı koşarım. İstersen yarışalım, demiş.
Tavşan kaplumbağanın bu sözlerine kahkahalarla gülerek:
- Sen mi benimle yarışacaksın. Diyerek alay etmiş. Ama yinede yarışı kabul etmiş.
Yarışın başlangıç ve bitiş yerlerini belirlemişler, yarış başlamış.
Tavşan çok hızlı başlamış. Ama biraz ileriye gidince geri dönüp bakmış ki tavşan, kaplumbağa hiç görünmüyor. Yatmış bir ağacın dibine uyumuş. Uyandığında bakmış ki kaplumbağa yarışı bitirmek üzere.
Tavşan koşmuş fakat kaplumbağa varış yerine ondan önce ulaşmış.
Kaplumbağa tavşana:
“ Hiçbir zaman kendini başkalarından üstün görme.
Sen, uyudun, ben çalışarak seni geçtim” demiş…
- Bu ormanda benden hızlı koşan yoktur. Varsa gelsin yarışalım diye söyleyip geziyormuş. Kaplumbağa bir gün:
- O kadar böbürlenme kendine de o kadar güvenme. Ben senden daha hızlı koşarım. İstersen yarışalım, demiş.
Tavşan kaplumbağanın bu sözlerine kahkahalarla gülerek:
- Sen mi benimle yarışacaksın. Diyerek alay etmiş. Ama yinede yarışı kabul etmiş.
Yarışın başlangıç ve bitiş yerlerini belirlemişler, yarış başlamış.
Tavşan çok hızlı başlamış. Ama biraz ileriye gidince geri dönüp bakmış ki tavşan, kaplumbağa hiç görünmüyor. Yatmış bir ağacın dibine uyumuş. Uyandığında bakmış ki kaplumbağa yarışı bitirmek üzere.
Tavşan koşmuş fakat kaplumbağa varış yerine ondan önce ulaşmış.
Kaplumbağa tavşana:
“ Hiçbir zaman kendini başkalarından üstün görme.
Sen, uyudun, ben çalışarak seni geçtim” demiş…
Yazar bu yazısında ana fikri yazının
sonunda şu şekilde belirtmiştir: “Hiçbir zaman kendini başkalarından üstün
görme.” Yazarın da okuyuculara aktarmak istediği ana fikir ve düşünce bu
olmalıdır. Eseri okuduğumuzda çıkarılan ana fikir esere hiçte yabancı
gelmemekte ve eser ana fikirle uyum göstermektedir. Bu fikrin ötesinde başka
anlamlar da çıkartılmaktadır.
Tavşan
ile kaplumbağa arasında geçen diyalogda, tavşanın kendisini üstün görerek
kaplumbağa ile alay etmesi sonucu gelişen olaylar görülmektedir. Yaptıkları
yarış sırasında tavşan, yarışı kazanacağına emin olduğu için koşmaktan vazgeçerek uyumaya karar vermiştir.
Uyandığında ise kaplumbağanın çizgiye geldiğini görmüş ancak koşsa da
yetişememiş ve yarışı kaybetmiştir. Tavşandan daha yavaş ilerlese de bu yarışın
kazananı kaplumbağa olmuştur. Bu olaydan ders çıkartması gereken taraf ise
kendisinin hızıyla övünerek kaplumbağayı aşağılayan tavşandır. Bu durumda
sırasıyla belirtilecek olunursa;
1)
Öncelikle olayda ilk olarak göze çarpan nokta
kaplumbağanın azmi ve sonucunda elde ettiği başarısıdır. Bu ilk programı ifade
etmektedir. Kaplumbağa, tavşana bir ders vermek istemektedir bu yüzden durmadan
yarışına devam etmiş ve kendi yavaşlığını olumsuz bir durum olarak görmeyerek
azimle ilerlemiştir.
2)
İkinci olarak olayda tavşanın kendini üstün görme
davranışı değerlendirildiğinde karşıt program ortaya çıkacaktır. Kibirli olduğu
için ve yarışı kazanacağı inancıyla kendine güvenerek uykuya dalmıştır ancak
sonuçta yarışı kaybetmiş ve başarısız olmuştur.
3)
Üçüncü program ise kaplumbağanın tavşanı kendisiyle
yarışmaya ikna etmesidir. Kaplumbağa, tavşanın herkesten hızlı koştuğunu
düşünerek övünmesi, kendini üstün görerek alay etmesi karşısında yarışmayı
teklif etmiş ve bu şekilde ona ders verme amacını sahte programla gizlemiştir.
4)
Tüm bunlar sonucunda kaplumbağanın onu yarışta geçmesi
ile tavşan, kendini üstün görme davranışının yanlışlığını fark etme fırsatı
yakalar. Herkesten hızlı olduğunu ve her yarışı kazanacağını düşünen tavşan,
sırf bu düşüncesi sebebiyle yarışı kaybetmiştir. Bu durumda kendisine bir ders
çıkartması gereklidir. Bu da aslında tavşanın olaydaki başarısıdır ve aynı
zamanda dördüncü programdır.
Bu dört aşamayı sırasıyla açıklamak
gereklidir.
I) KAPLUMBAĞANIN BAŞARI HİKÂYESİ:
Kaplumbağa
kendini beğenmiş, kendini öven tavşanı görmüştür. Tavşanda bulunan kibrin ona
zarar vereceğini bilmektedir. Ona bir yarış teklif eder bu kısım tahkiye
şemamızdaki yönlendirmeyi yani ilk kısmı ifade eder. Tavşana ders vermek
istemesi kaplumbağayı yarış teklif etmeye iter. Kaplumbağa tavşanı ders vermek
için bir plan yaparak onu yarışa ikna eder. Plan yapması tahkiye şemasında güç,
planın uygulanıp yarış yapılması ise iş, icra bölümünü ifade eder.
Böylece amacına ulaşır ve tavşana dersini verir. Bu işlem ise tahkiye şemasında
takdir,mükafat kısmını oluşturur.
Bu durumda
hikâyenin tahkiye şemasını şu şekilde gösterebiliriz:
YÖNLENDİRME
|
GÜÇ
|
İŞ, İCRA
|
TAKDİR
|
Tavşana
ders vermek istemesi, Kaplumbağayı bir yarış teklif etmeye götürür
|
Bir hile
planı yapar.
|
Yarışın
yapılması
|
Kaplumbağanın
yarışı kazanması
|
Metnin başı
ile sonu arasındaki kader dönüşümünü şu şekilde özetleyebiliriz:
Y(Ders vermek istemesi) Þ [ (Kaplumbağa V Kazanmak
)
(Kaplumbağa Λ Kazanmak) ]
Şimdide programdaki rol tespitlerini
yapalım. Bu rollerin tespitlerin değişmeyen klasik sorular sorulur.
Soru: Bu metinde yapılan temel iş nedir?
Cevap: Yarış yapılması. (Nesne)
Soru: Bu işin yapılmasını kim istemiştir?
Cevap: Tavşana ders verilmek istenmesi.
(Yönlendirici)
Soru: Bu işi kim yapmıştır?
Cevap: Kaplumbağa. (Özne)
Soru: Özneye kim yardım etmiştir?
Cevap: Kaplumbağanın azmi ve sabrı,
tavşanın kendini beğenmişliği. (Yardımcı)
Soru: Özneye kim karşı çıkmıştır?
Cevap: Kaplumbağanın yavaşlığı tavşanın
hızlı olması. (Engelleyici)
Bu durumda masalın roller tablosu şu şekildedir:
1)
Yönlendirici: Tavşana ders verilmek istenmesi
2)
Nesne: Yarış yapılması
3)
Özne: Kaplumbağa
4)
Yardımcı: Kaplumbağanın azmi ve sabrı, tavşanın
kendini beğenmişliği.
5)
Engelleyici: Kaplumbağanın yavaşlığı tavşanın hızlı
olması
6)
Yararlanan: Kaplumbağa
Kaplumbağanın genel başarı hikayesinin
tahkiye şemasını şu şekilde oluşturabiliriz:
II) TAVŞANIN BAŞARISIZLIĞI HİKÂYESİ:
Karşıt Program
Tavşanın hikâyesi daha farklı
gelişmiştir. Kaplumbağa tarafından yarışa çağrılarak yönlendirilmiş ve
kendisinin hızlı olduğunu kanıtlamak için kaplumbağa ile yarışarak yenilmiştir
ve de kendisi küçük düşerek dersini almıştır. Bu program birinci programın
karşıt programıdır:
YÖNLENDİRME
|
GÜÇ
|
İŞ, İCRA
|
MÜKÂFAT, TAKDİR
|
Yönlendiren Kaplumbağa yönlendirilen
ise tavşandır.
|
Tavşan uyuyunca kaybedeceğini
düşünememiştir.
|
Tavşan kendine fazla güvenip uyuyarak
yarışı kaybetmiştir.
|
Tavşan bu kadar kibirli olmamasın
gerektiğini bu kadar kendini övmemesi gerektiğini anlayarak dersini almıştır.
|
Metnin başındaki ile sonunda bu kader
değişimini şu şekilde inceleyebiliriz:
Y(Kaplumbağa) Þ[
(Tavşan Λ Yarış) (Tavşan V Yarış) ]
Bu durumda masalın roller tablosu şu şekildedir:
1) Yönlendirici: Kaplumbağa
2) Nesne: Yarış
3) Özne: Tavşan
4) Yardımcı: Kaplumbağa
5) Engelleyici: Tavşanın kötü
davranışları ve kibri
6) Yararlanan: Tavşan (ders almak
anlamında)
Tavşanın’nın başarısızlık hikayesinin
temel tahkiye şemasını şöyle gösterebiliriz :
III) KAPLUMBAĞANIN UYGULADIĞI SAHTE PROGRAM
Tavşan ormanda kendi kendine
böbürlenip benden daha hızlı koşan yok demekteymiş, bunu duyan kaplumbağa ise
bizim tabirimizle tavşana sahte bir program hazırlayarak onu yarışa ikna eder
ve tavşan kendine çok güvenip etrafındakileri küçük gördüğü için kaplumbağa da
onun yenileceğini bildiği için bu sahte programla onu kandırır ve yarışırlar
sonuç olarak yarışı tavşan kaybeder.
YÖNLENDİRME
|
GÜÇ
|
İŞ,İCRA
|
MÜKAFAT, TAKDİR
|
Yönlendiren
kaplumbağa,yönelen ise tavşandır.
|
Tavşan,
sahte programa kanmıştır.
|
Yarışı
kazanamayarak mahçup olmuş, özgüven kaybı yaşamış.
|
Küçük
düşerek, başkalarınıda küçük görmemesi gerektiğini anlamıştır.
|
Metinde
yaşanılan kader değişimi şu şekilde olmuştur:
Y (Kaplumbağa) Þ [ ( Tavşan V Yarışı
kazanmaya) (Tavşan V Yarışı
kazanmaya ) ]
Bu
durumda programdaki roller tablosu şu şekilde gerçekleşir:
1 )
Yönlendirici: Kaplumbağa
2) Nesne: Yarışı kazanmak
3) Özne: Tavşan
4) Yardımcı: Kendini beğenmişlik
5) Engelleyici: Kaplumbağanın zekiliği
6) Yararlanan: (-) Tavşan
Uygulanan
sahte program ve tavşanın başarısızlık hikayesinin tahkiye şeması şu
şekildedir:
IV) TAVŞANIN BAŞARI
HİKAYESİ
Aslında hikaye
incelendiğinde tavşan her ne kadar her anlamda zararlı çıkıyor gibi gözüksede
aslında tavşanında bu olaydan çıkardığı dersler, alması gereken dersler onun
başarı hikayesidir.
YÖNLENDİRME
|
GÜÇ
|
İŞ,İCRA
|
MÜKAFAT,
TAKDİR
|
Kaplumbağanın,
tavşanı yönlendirmesi “Hiçbir zaman kendini başkalarından üstün görme”
|
Tavşanın
ders çıkarması
|
Tavşanın
ders çıkarması
|
Böyle
bir olayı tecrübe edinmesi
|
Burada manevi
olarak sağlanan bu yararı olan bu programı şu şekilde özetleyebiliriz:
Y (Kaplumbağa) Þ [ ( Tavşan V Tecrübe)
(Tavşan V Tecrübe ) ]
Bu
programdaki roller tablosunu şu şekilde çıkarabiliriz:
1)Yönlendirici:
Kaplumbağa
2)Nesne:
Ders çıkarılması
3)Özne:
Tavşan
4)Yardımcı:
Kaplumbağa, Tavşan
5)Engelleyici:
Kendini üstün görmesi
6)Yararlanan:
Tavşan
Tavşanın
başarı hikâyesinin tahkiye şeması şu şekildedir:
Metnimiz dört ana programdan oluşmuştur.Bu
programları tek tek inceledik ve yorumladık.Bu metinde dört ana program
bulunduğu için okuyanların bu metinden ayrı ayrı anlam çıkarabilirler.Bunun
büyük bir nedenide metinde dört ayrı programın bulunmasıdır.Fakat bu metinde
yazarın doğrudan işlediği programlar birinci ve dördüncü programlardır.Doğrudan
metni bu iki program üstüne geliştirmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder